Khatyn and the Polish anti-Soviet agents. State-run TV wages the war on “alien ideals”

Поделиться:

Khatyn and the Polish anti-Soviet agents. State-run TV wages the war on “alien ideals”

The purpose of this monitoring is to study how the Belarusian state conveys its ideological narrative. The most important mechanism for conveying its narrative is the evening broadcast. Then the informational function of media is complemented, and sometimes replaced by, the broadcasting of official ideological messages. We monitor the outputs of the Agency of the Television News (ATN), which prepares the news broadcasts for the Belarus-1 channel (“Panorama” and Sunday’s “Main Airtime”), the channel ONT (“Our News”, “Saturday’s Edition” and “Contours”), and the channel STV (“24 Hour News” and “The Week”).

Within the framework of the events in Khatyn and other military-patriotic themes, the Soviet military-patriotic narrative was actively used to juxtapose both the "treacherous opposition" and the Western countries along with their diplomats. There were calls to strengthen the ideological influence on schoolchildren, to fight the “alien ideals” and “false values”.

 

Within the framework of Lukashenka's activity (a trip to the tannery in Gatovo), it was all about the keeping the state-owned companies and the special Belarusian approach that takes into account not only considerations of profit. Accordingly, State-run TV once again proclaimed a refusal to privatize in favor of other ways of developing the public sector.

 

Key narratives can be found in APPENDIX 1.

 

Preparing for possible spring protests, state channels employed their usual methods of argumentation.

  Global explanations for what was happening were built around the general risks of destabilization, information war, and external interference. There was a dedicated attack at the BYPOL project, whose members were accused of betrayal, espionage, and terrorism.

Added to this were the claims of the "glorification of Nazism", which is allegedly getting closer and closer to the country. Actions against Polish organizations in Belarus were justified by the very same prevention of the glorification of Nazism, countering extremism and “rewriting history”.

In addition to fighting traditional enemies, the state channels sought to prove the political nature of the Eurovision Song Contest due to the non-admission of the GalasyZMesta band. This item got a lot of coverage right down to the opening positions in news programs.

The project “Monitoring of State TV Narratives in Belarus” is implemented by Sense Analytics in partnership with Press Club Belarus. The author of the weekly reports is Maxim Stefanovich, the editor and coordinator of the project is Artyom Shraibman.

 

To see the full version of the report in Russian click here.

Темы: 
Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.