It’s witch-hunt de novo. The state-run TV drives the wedge deeper into the society

Поделиться:

It’s witch-hunt de novo. The state-run TV drives the wedge deeper into the society

Monitoring of State TV Narratives in Belarus. (14/09/2020 – 20/09/2020)

The purpose of this monitoring is to study how the Belarusian state conveys its ideological narrative. The most important mechanism for conveying its narrative is the evening broadcast. Then the informational function of media is complemented, and sometimes replaced by, the broadcasting of official ideological messages. We monitor the outputs of the Agency of the Television News (ATN), which prepares the news broadcasts for the Belarus-1 channel (“Panorama” and Sunday’s “Main Airtime”), the channel ONT (“Our News”, “Saturday’s Edition” and “Contours”), and the channel STV (“24 Hour News” and “The Week”).

STV can be called the “champion” of ideological influence. This is expressed, in particular, in the numerous editorials for undermining the opponents (comments by Azarenok, Pustovoy, Mukovozchik).

Against the background of the talks in Sochi, Russian support and special relations between the two countries remained an important narrative. State TV channels expressed concern about the likelihood of the protests spilling over from Belarus to Russia.

The state-run TV plots highlighted the similarities between protests in different countries, which was presented as evidence of their orchestrated nature. Church leaders who made political statements were also criticized by the state-run TV.

An important role in the anti-Western, especially anti-Polish narratives was played by the anniversary of the beginning of the “liberation campaign of the Red Army”, which resulted in the uniting of Western and Eastern Belarus (September 17). The story of the Hasidic pilgrims stuck on the border was presented as an example of the hospitality of the Belarusian side and, at the same time, was used to criticize Ukraine.

Minimal degree of reformism manifested itself in the announcements of future reforms, but without specific content.

The lack of pluralism and the nearly-maximum level of synchronization of the information agenda of the state-run channels remained unchanged.

The project “Monitoring of State TV Narratives in Belarus” is implemented by Sense Analytics in partnership with Press Club Belarus and with the support of Konrad-Adenauer-Stiftung. The author of the weekly reports is Maxim Stefanovich, the editor and coordinator of the project is Artyom Shraibman. The authors of the project thank the SATIO team for their help with illustrating the monitoring results.

To see the full version of the report in Russian click here.

Материалы по теме

Читать далее
Чтиво
Коронапсихоз в Беларуси 2.0. Как изменилась риторика госСМИ при освещении второй COVID-19
Чтиво
Читать далее
Чтиво
Под копирку. Три гостелеканала сделали похожие сюжеты про марш протестующих
Чтиво
Читать далее
Чтиво
«В Беларуси готовился „поджог Рейхстага“». Очередные яркие цитаты госСМИ
Чтиво
Читать далее
Чтиво
«Василь Быков остался советским» Как российское ТВ описывает общее наследие Беларуси и России
Чтиво
Читать далее
Чтиво
Соловьёв и абсолютная пластичность. Проследили эволюцию взглядов на «СоловьёвLIVE»
Чтиво
Читать далее
Чтиво
Ультиматум Тихановской – ультиматум Запада. ГосТВ готовит беларусов к «последней битве»
Чтиво
Читать далее
Чтиво
«Все будете сидеть в РУВД и на камеру плакать…». Как изменилась риторика телеканала СТВ после одного совещания 
Чтиво
Читать далее
Чтиво
Зачем СТВ празднует День Победы в октябре месяце?
Чтиво
Читать далее
Чтиво
«Хотите как в Украине?» Как беларусское ТВ манипулирует аудиторией с помощью  украинских экспертов
Чтиво
Читать далее
Чтиво
ГосТВ про Позняка: от «грабли треснули по лбу» до «ветерана оппозиции»
Чтиво
Темы: 
Орфографическая ошибка в тексте:
Чтобы сообщить об ошибке, нажмите кнопку "Отправить сообщение об ошибке". Также вы можете добавить свой комментарий.